Umělá inteligence: pomůže i vašemu marketingu?

Utahujete si ještě z halucinací umělé inteligenci? Nebo jste ji už zapřáhli do seriózní práce? Z AI můžeme být nadšení i znechucení, úplně ji ignorovat ale není rozumné.

Za rok a půl od svého coming outu dokázala AI vytvořit dechberoucí výstupy i ikonické nesmysly. Pronikla do mnoha aplikací, ovládla diskusní prostor, vyrobila tisíce znalců a laiky naplnila nadšením i úzkostí.

Co se v našich dvou článcích dozvíte

  • Vysvětlíme, proč se AI chová, jak se chová, a jak byste k tomu měli přistupovat.
  • Ukážeme jak AI využít v práci běžných marketingových oddělení.
  • Doporučíme zajímavé aplikace.

Limity velkých jazykových modelů (v létě 2024)

Umělá inteligence není přímou nápodobou, tím méně updatem inteligence lidské. Za simulací rozumu stojí “jen” nesmírně robustní – a energeticky náročný – statistický model, který jakýmsi způsobem převádí písmena na čísla, ta přeskupuje a mění zpátky na slova, věty, obrazy, video nebo zvuk.

Prohlásit, že se AI nechová jako lidé, ale také jen tak nemůžeme. I lidská schopnost komunikovat a tvořit těží z přečteného, naučeného a zhlédnutého. I my vaříme nápady z existujících ingrediencí. Dostaví-li se objevná myšlenka či nápad, nejsme schopni říct, odkud se vzaly. Nevíme, zda naše hlava zafungovala jako čarodějova dílna, retranslační stanice nebo výdejní okénko skladu polotovarů.

Proč na to musíme myslet při posuzování schopností AI?

Současné jazykové modely nejsou a nemohou být autoritou, která ví všechno nejlépe. Kvalita výstupů je závislá na kvalitě vstupů – vašeho zadání a dat, na kterých se model trénoval.

  • Otázky na fungování motoru přinesou věcné a správné odpovědi, protože většina zdrojů se na fungování motoru shoduje.
  • Otázky týkající se morálky způsobí vykrucování, protože z imperativů Nietzscheho, Havla a Facebooku nelze, díky bohu, slepit autoritativní stanovisko.
  • Otázky týkající se specifik vašeho byznysu dají – v lepším případě – obecné odpovědi, protože AI chybí přístup ke specifickým informacím. V horším případě budete čelit sebevědomé halucinaci.

K čemu se AI hodí a nehodí

Složitost otázky nepřesahuje jen možnosti tohoto článku. Doporučíme vám ale jednoduchou pomůcku.

Položte si dvě otázky:

  1. Jaké znalosti a vstupy byste potřebovali mít, abyste zadávaný úkol zvládli sami? Je pravděpodobné, že je AI má?
  2. Jaké jsou vaše šance posoudit “správnost” výstupu? Má výstupem být marketingová strategie? Pro zhodnocení potřebujete podobné znalosti jako pro její vlastnoruční sepsání. Je výstupem obrázek? Stačí, když se vám bude líbit.

 

Absence informací má na lidskou i umělou inteligenci stejný účinek. Záleží jen poctivosti a sebekritičnosti každé z nich, zdali si “řešení” vymyslí, nebo se z práce omluví.

 

Veřejné jazykové modely bez přístupu k internetu (starší verze Chat GPT) pracují s omezeným, byť ohromným množstvím tréninkových dat. O jejich složení moc nevíme. Nejnovější informace v nich chybí určitě. Taková AI vám neřekne včerejší výsledky fotbalu, ledaže by si je vymyslela. Dobře se ale zhostí obecných úvah a výkladů, protože “má načteno”.

Veřejné modely s přístupem na internet (Copilot, ChatGPT 4o) hledají informace v reálném čase. Pokud je na internetu objeví, mohly by je do svých odpovědí zahrnout.

Chcete-li s AI řešit specifické úkoly vaší firmy, musíte jí poskytnout přístup ke specifickým datům. Nahrát do ní nebo odkázat ji na příslušné dokumenty už dovoluje mnoho modelů.

Shrnutí

Umělá inteligence nevymyslí nic, co byste nezvládli sami. Udělá to ovšem nesrovnatelně rychleji. A “lépe”, jste-li v oboru laik. Přijde s nápady a souvislostmi, které by vás — bohužel i bohudík — nenapadly. Je inspirativní a rozšiřuje ideový akční rádius.

Přesto k jejím návrhům a odpovědím přistupujte kriticky. Přes ohromné znalosti a předstírané sebevědomí je stále pouhým koncipientem, za jehož výstupy ručíte vy.

 

2. díl: Umělá inteligence: na co hodí různé modely

 

Přemýšlíte jak zahrnout AI do vašeho byznysu? Poradíme vám.

Kontakt