Umělá inteligence: nástroje pro marketing

V prvním díle článku jsme napsali, co lze v létě 2024 čekat od umělé inteligence. Teď popíšeme, jaké AI nástroje mohou pomoci ve vašem marketingu.

Umělá inteligence se v marketingu začala využívat dřív, než Chat GPT v listopadu 2022 převrátil svět naruby. Od té chvíle každým dnem přibývá nástrojů, které mohou zvýšit výkon a snížit cenu marketingových aktivit.

Umělá inteligence je pro vývojáře existenční výzvou. Nálepka AI na leckterém produktu tak může signalizovat spíš snahu držet krok s trendem než skutečně funkční implementací. Taková je naše zkušenost např. s TeamWorkem, nástrojem pro projektový management, kde AI víc překáží než pomáhá.

Jsou ale i úspěšné příklady nasazení:

  • Chatfuel ji používá ke tvorbě chatbotů pro sociální média.
  • Mailchimp pomocí AI automatizuje a personalizuje e-mailové kampaně.
  • Google Analytics AI nasadily na analýzy webu a sledování výkonu kampaní.
  • Hootsuite díky AI automatizuje plán a správu sociálních médií.
  • Canva s pomocí AI vytváří vizuální obsah.

S čím může AI pomoci vám? V dalším textu uvedeme okruhy činností a výběr nástrojů, se kterými máme aspoň malou pozitivní zkušenost.

Sběr informací, rešerše

Manuální hledání informací pomocí vyhledávačů jsou zdlouhavé a pracné. Boti napojení na internet dokážou zdroje vyhledat, citovat, komentovat a parafrázovat podstatně efektivněji. Některé nástroje pročesávají internet se vším všudy, jiné se specializují na určitý typ zdrojů.

Uživatel bohužel neví, jak to dělají. Zdá se, že zpracovaný okruh stránek může být velmi malý, překotně zhodnocený a málo relevantní. Vyzkoušejte, třeba budete mít štěstí.

Zajímavé nástroje

  • Perplexity
    Inteligentní odpovídač na dotazy všeho typu.
  • ScholarAI, Consensus
    Nástroje, které přečtou a shrnou obsah vědeckých studií.

Sběr nápadů

Nespolehlivost AI nevadí při brainstormingu. Tady je AI zdatným sparing partnerem. Popište jí svůj problém a požádejte o návrhy řešení, identifikaci rizik vyplývajících z neřešení apod. Snažte se ji přimět k rozšíření nebo prohloubení “myšlenek”, která vám doručí, nuťte ji ke změnám úhlu pohledu a k polemice s vlastními nápady. Podrobněji popisujte kontext úlohy, definujte parametry, sdělte vaše názory a zkušenosti.

A znovu si přejte trochu štěstí. Upřesňováním požadavků můžete AI dovést k velmi zajímavé reakci, nebo ji docela zmást a zacyklit. Více k promptingu v předposledním odstavci článku.

Zajímavé nástroje

  • Mindmap master
    Tvůrce myšlenkových map, itinerářů a postupů.

Poskytnutí zpětné vazby

Variantou brainstormingu je žádost o posouzení vašich vlastních úvah. Nechejte AI komentovat vaše náměty, teze nebo postupy. Požádejte o identifikaci logických chyb, rizik vyplývajících z použitého řešení a doplnění cest, které vás samotné nenapadly. Nezapomeňte na povinnou dávku skepse.

Interpretace textů, dat a analýz

Kolikrát denně hledíte do monstrózních tabulek a grafů, ve kterých aby se vyznal čert? AI vám je pomůže pochopit a zhodnotit.

Například data z Google Analytics můžete exportovat do formátů .xls/.csv, předat je AI a požádat ji, aby interpretovala výkony, odvodila trendy a sepsala srozumitelný report pro laického i odborného čtenáře. Práce zřejmě nepřinese přelomové závěry, ušetří vám ale spoustu času.

Stejně dobře AI umí reporty o vývoji prodejů, sledovanosti médií a mnoha dalších marketingových metrikách. Schopnost “pochopit” a “vyložit” složitý obsah (s přijatelnou mírou zkreslení) lze použít pro psaní výtahů a rekapitulací dokumentů, které nemáte kdy číst a přepisovat. Správnost výstupu je opět nutno kontrolovat.

Práce s textem

Většinu textů, na kterých se AI vyučila, nepsali nositelé literárních cen. AI, která skládá věty tak, aby se podobaly lidským, proto tvoří texty spíše prostřední. I když musíme uznat, že někdy se umí blýsknout nečekanou dávkou kreativity.

Na rozdíl od průměrného textaře má každopádně mnohem lépe načteno, o čem a jak lidé píší. Dobře proto poradí s výběrem témat pro blog či sociální profil, s jejich tónem a osnovou. Podobné rady samozřejmě dá i vašim konkurentům, v námětu ale vždy najdete něco, co vás může nakopnout.

Velmi užitečnou aplikací AI je tvorba metadat webových stránek. Efektivita, s níž vytvoříte (možná své první) unikátní popisky pro stovky stránek e-shopu, je i přes všechny výhrady k úrovni textu úžasná. Problém bývá s nastavením přesné délky textu, protože počítání znaků AI z nějakého důvodu moc nezvládá.

Obecné chatboty

  • ChatGPT
  • Microsoft Copilot
  • Google Gemini
  • Perplexity AI
  • POE
    Portál s mnoha různými jazykovými modely podle oblasti užití.

Specializované nástroje

Práce s grafikou

Nástrojů na tvorbu obrázků ohromily (i vyděsily) svou schopností utvářet realitu. Při troše praxe s promptingem dokážete pořídit vizuál rychleji, než byste ho vyhledali ve fotobance, a nesrovnatelně levněji, než by vám ho kdokoliv vytvořil na míru.

Algoritmus ale nepřinutíte k úplné poslušnosti. Má sklon k fabulacím a logickým či kresebným chybám, obrázkům nelze vnutit rukopis. I když umí napodobit autory a žánry, konkrétní styl nelze dlouhodobě udržet.

Generátory obrázků

  • Midjourney
    V současnosti asi stále nejlepší generátor obrázků. Je rychlý, umí toho hodně a od verze 6 z něj dostanete opravdu dobré vizuály přinejmenším pro web a storyboard.
  • Stable Diffusion
    Open source generátor obrázků, který si můžete nainstalovat i lokálně. Verze XL se kvalitou blíží Midjourney. Výhodou (?) je možnost ignorovat etická omezení, která mají jiné nástroje.
  • Dalle-3
    Hlavní výhodou je integrace do ChatGPT a solidní vykreslování textových elementů v obrázku. Celková kvalita výstupu je nižší než u Midjourney.

Specializované nástroje

  • Magnific AI, Bigjpg
    Inteligentní přepočet rozlišení bez degradace obrazové kvality.
  • Generative Fill
    Nástroj Photoshopu dokreslí pozadí nebo překreslí vizuál v určené oblasti snímku.

Práce s videem

V oblasti videoprodukce dokáže AI dramaticky zjednodušit, zrychlit a zlevnit produkci. Jedním z nejvýznamnějších přínosů je automatizace střihu a dalších úkonů postprodukce. AI pomůže s odstraněním šumu, nedostatečným rozlišením a ostrostí, zlepšením dynamiky barev nebo s kompenzací různých chyb.

AI neumí videa a animace pouze upravovat, ale i sama vytvářet. Realistický výstup tak můžete získat i bez štábu, okamžitě a prakticky zadarmo. AI umí pořady i titulkovat.

Nástroje

  • Runway
    Jeden z prvních použitelných generátorů videa z textového promptu nebo z obrázku. Mnoho užitečných a efektních funkcí.
  • Pika
    Podobný nástroj, zřejmě lepší než Runway, přístup zatím jen pro zvané uživatele.
  • Captions
    Automaticky titulkovač.
  • HeyGen
    Vytvoření kompletního avatara.

Práce se zvukem a převodem zvuk-text-zvuk

Co jsme napsali o zpracování obrazu, platí i pro zpracování zvuku. Modely umí zachytit řeč a přepsat ji do textu. K textu vytvoří hlas, který ho srozumitelně přečte. Velké možnosti jsou na poli úpravy zvuku.

Nástroje

Prezentace, grafický design a webdesign

Tdy svůj výčet přibrzdíme. Zatím jsme nenašli žádného bota, který by uměl korektní tiskovou sazbu s výstupem pro ofsetový tisk.

Podstatně víc vám AI pomůže s tvorbou kancelářských prezentací nebo s designem webových stránek. Některé služby nabízejí návrh webového designu dokonce jen na základě několika vět “marketingového zadání”. Pokud jsme mohli vidět, jde spíše o bublinu než nástroj. Různě zadané návrhy se od sebe příliš neliší, což zásadně zpochybňuje postup tvorby.

Další rezervy jsou zatím v převedení návrhu v použitelný web. Zdá se, že možnosti starších služeb typu Webflow nebo WordPress AI zatím příliš neposunula. Což je asi jen otázkou času.

Kódování a programování

Protože i ty nejobecnější modely jako ChatGPT jsou nečekaně výkonnými kodéry a programátory. Dokážete-li sestavit dostatečně jasné slovní zadání, chat vám vysype kvalitní kód ve všech myslitelných programovacích jazycích.

Tuto jeho schopnost zatím ocení spíš programátoři a jejich plátci než laičtí marketéři, protože implementace kódu už vyžaduje odborné znalosti. Doba, kdy AI (technicky) postaví web jen na základě promptingu, se ale patrně blíží.

Dobrá. A jak vlastně s AI mluvit?

Je AI skutečnou “inteligencí”, nebo jen mixérem nadrcených dat? Otázka se vrací pokaždé, když AI začne chrlit bludy, chyby a nesmysly.

Způsob, jakým AI reaguje na zadání, nevysvětlí ani její programátor. Určitě ji ale ovlivňuje úroveň vstupů čili promptingu.

Když AI nasaje víc dat a kontextu, měla by pracovat lépe a přesněji. Přílišná snaha dostat z AI “správný” výsledek ji však může otrávit. AI se snaží odpovídat “správně”, ale také plnit vaše očekávání. Vytrvalou kritikou výstupů ji můžete dotlačit k takovým, o kterých si bude myslet, že je prostě chcete vidět/slyšet. Často tak popře všechno, co vám dosud navrhla — a pak jí věřte!

Prompting je dovednost jako každá jiná. Vyžaduje cvik, zkušenost, hodně času a trochu badatelského přístupu. Smůla je, že každý model se chová trochu jinak, a liší se i mezi svými verzemi. Stavíte hrad z písku v dosahu příboje.

Shrnutí

Umělá inteligence fascinuje svými schopnostmi i rychlostí vývoje, zatím ale (v létě 2024) není všemocná ani vševědoucí. Nemá patent na rozum. Kritické posuzování výstupů je základní podmínkou úspěšné spolupráce s ní. Zvukové či vizuální výstupy si zkontrolujete snadno — tady je přínos AI neoddiskutovatelný. Na informace je ovšem nutno nahlížet jako na pouhé juniorní návrhy. Zda mají nebo nemají váhu a zda je můžete pustit dál, musí rozhodnout vaše inteligence.

Užitečná pomůcka

 

Přemýšlíte jak zahrnout AI do vašeho byznysu? Poradíme vám.

Kontakt