Jak získat trvalé bydliště ve vyhledávačích? SEO bez pověr a bastlení

Stránky vyhledávačů jsou digitálním korzem současnosti. Kdo na něm není přítomen, jako by neexistoval. Touha být viděn spolu s neproniknutelností algoritmů vyhledávačů přivádí na scénu mnoho mýtů — a s nimi čarodějů ochotných slíbit cokoliv.

Optimalizace webů, blogů a e-shopů pro vyhledávače (search engine optimization; SEO) je jedním z hlavních způsobů jak na sebe upozornit v nekonečných pláních internetu.

Dobře vedené SEO může zvýšit viditelnost vašich webových stránek a přitáhnout víc tzv. organických návštěvníků. Tedy těch, kteří někoho jako vás sami aktivně hledají ve vyhledávačích.

Význam SEO pro výkon stránek může být malý stejně jako zásadní. Kvalita SEO stojí a padá se správným čtením kouřových signálů naznačujících, jak vlastně vyhledávače fungují, podle čeho webové stránky hodnotí a řadí na stránkách výsledků (search engine result page; SERP).

Je v nejvlastnějším zájmu vyhledávačů, aby detaily těchto algoritmů zůstaly před veřejností skryty. Není proto divu, že se kolem nich vytvořila spousta domněnek a mýtů.

Domněnky by ještě byly v pořádku; konečně nic jiného experti v ruce nemají. Mýty ale mohou být vysloveně škodlivé, zvlášť ty z dílen různých SEO medicinmanů, slibujících zázračné výsledky, jakých prostě není možno dosáhnout.

 

Osmero SEO pověr

  1. SEO stojí pouze na klíčových slovech.
    Klíčová slova jsou opravdu klíčová, SEO ale zohledňuje mnohem více faktorů. Užitečnost obsahu, kvalita zpětných odkazů, obsahovou strukturu stránky, technickou kvalitu kódu i živou zkušenost uživatelů.
  2. Vhodných klíčových slov musí být na stránce co nejvíc.
    To možná platilo před dvaceti lety. Předávkování klíčovými slovy (keyword stuffing) dnes roboti hodnotí jako nezdravou snahu ovlivnit hodnocení stránky na úkor čtivosti a hodnoty textu.
  3. Čím více stránek, tím lepší SEO.
    Kvalita stránek je vždy důležitější než kvantita. Hromada nekvalitních stránek vám úspěch nepřinese. Odstrašujícím příkladem jsou weby s články přebíranými ze zahraničních zdrojů nebo generované umělou inteligencí.
  4. Čím víc zpětných odkazů, tím lepší SEO.
    Zpětné odkazy jsou opravdu důležité, podstatná je ale jejich kvalita. Nedůvěryhodné a spamové odkazy web spíše poškodí.
  5. Nejlepší doména je ta s klíčovým slovem.
    Doménová jména s klíčovými slovy mohou být užitečná, sama ale nezaručí dobré umístění v SERP.
  6. SEO se nastaví a hotovo.
    SEO není hurá akce, ale kontinuální proces. Vyžaduje stálou péči, aktualizace a ladění. Algoritmy vyhledávačů se stále vyvíjejí a s nimi i způsoby jak pozice v SERP obhajovat.
  7. SEO funguje okamžitě.
    Většina SEO strategií potřebuje čas, aby ovlivnila organickou návštěvnost.
  8. Vyhledávače poznají dobrý obsah i bez metadat.
    Titulek stránky (meta title) má na pozici stránky přímý vliv. Kvalita popisku (meta description) zas pobídne uživatele, aby na váš odkaz klikli. Stránky bez (dobře nastavených) metadat způsobí v SERP víc škody než užitku.

Černý klobouk, plané sliby

Rejdy nepoctivých optimalizátorů můžeme rozdělit do dvou kategorií.

  1. Kdosi vám slíbí skvělou pozici v SERP na věčné časy, jen co zaplatíte fakturu. Mohla by to být poslední faktura, na kterou ještě máte.
  2. Vyskytuje se i snaha nasadit tzv. black hat SEO neboli praktiky dobývající pozice ve výsledcích vyhledávání podvodným způsobem.

Vyhledávače takové triky samozřejmě dávno prokoukly. Pokusíte-li se o ně, můžete splakat nad prodělkem: váš web bude vyhledávačem penalizován ztrátou pozice v SERP nebo i úplným vymazáním z jeho indexu. Podváděl, zapomeňte.

Crawlery vyhledávačů pročesávají internet 24/7, takže nekalé praktiky poznají na sto honů. Chcete-li si na někom měřit ostrovtip, dejte si piškvorky se svou babičkou.

 

Devatero zakázaných praktik SEO

  1. Keyword stuffing
    Nepřirozeně vysoká frekvence klíčových slov v textu.
  2. Skrytý text a skryté odkazy
    Skrytí klíčových slov nebo odkazů tak, aby je neviděli uživatelé, ale pouze roboti vyhledávačů. Roboti ale zastupují zájem živých návštěvníků. Pokud spatří něco, co nevidí normální uživatel, zapíšou si web do černé knihy.
  3. Cloaking
    Podobný trik jako skrývání obsahu. Ukážete jiný obsah návštěvníkům a jiný robotům.
  4. Nekvalitní zpětné odkazy
    Odkazují na vás nespolehlivé zdroje s nízkou relevancí nebo weby, které už mají u vyhledávačů vroubek.
  5. Duplicitní obsah
    Kopírujete nebo kradete obsah z cizích stránek. Věřte, že robot velmi snadno pozná, který z textů byl na síti dřív.
  6. Private blog network (PBN)
    Vytváření blogů nebo webů s cílem propojit je, získat na ně zpětné odkazy a tím uměle zvýšit jejich autoritu.
  7. Nepoctivé přesměrování
    Neadekvátní přesměrování uživatelů, příchozích na stránku A, na stránku B za účelem zvýšení její autority nebo návštěvnosti.
  8. Automatizované generování obsahu
    Vytváření obsahu automatickými nástroji nebo softwary bez lidského dohledu.
  9. Doorway
    Vytváření stránek a webů vysoce optimalizovaných na konkrétní dotazy. Umístí se na předních pozicích, po kliknutím ale návštěvníka přesměrují na irelevantní stránku, kterou nehledal.

Doporučení je jednoznačné: vyhněte se zakázaným trikům obloukem. Držte se etických SEO postupů. Jen ony dokážou přitáhnout zájem uživatelů, vybudovat pozitivní uživatelskou zkušenost a zajistit udržitelný výkon vašich stránek.

Na čem stojí dobré SEO

Kvalitní, relevantní obsah

Kvalitní obsah je obsah originální, tematicky relevantní (k dotazu návštěvníka), věcně správný, užitečný a/nebo zábavný — záleží na marketingovém záměru. Návštěvník by na stránce měl najít, co hledá, ve snadno konzumovatelné podobě. Když si z webu odnese, co jste mu chtěli prodat (poučení, úsměv, nákup), stvořili jste kvalitní stránky.

Správné použití klíčových slov

Klíčová slova mají být do textu začleněna co nejpřirozenějším způsobem. Čtenář by si jich neměl být vědom. Časté opakování klíčových slov nebo lámání formulací přes koleno odradí čtenáře i crawlery vyhledávačů.

Kvalitní zpětné odkazy

Za kvalitní považujeme odkaz na stránku, která visí na důvěryhodném webu a věnuje se stejnému tématu jako váš text, rozšiřuje ho nebo doplňuje. Více o linkbuildingu

Transparentnost

Neměly by vzniknout pochyby, kdo za webem stojí. Kontaktní údaje by měly být úplné a snadno přístupné. Neuškodí několik slov o vlastnících, stránka o pravidlech pro ochranu osobních údajů, u e-shopů srozumitelné obchodní podmínky atp. Kdo nakoupí u anonymního prodavače?

Respektování autorských práv

Samozřejmostí je dodržování autorských práv. Bez povolení nebo citací nepublikujete cizí obsah, nepoužíváte načerno stažených fotografií apod.

Mobilní optimalizace

Na weby se stále více chodí z mobilních zařízení. Vyhledávače preferují stránky dobře fungující na všech zobrazovacích platformách.

Rychlost načítání stránek

Trpělivost v onlinu se počítá na vteřiny. Pomalé načítání stránek vede k předčasným odchodům návštěvníků. Vyhledávače usoudí, že doporučily špatný zdroj, a příště své klienty pošlou jinam.

Struktura URL

Adresa stránky (uniform resource locator; URL) by měla být srozumitelná pro uživatele i vyhledávače. Přátelská URL obsahuje konkrétní slova, obvykle název stránky, byť bez háčků a bez čárek. Pokud možno žádné parametry ani spektakulární řetězce.

Soustavná analýza výsledků

Výkon stránek je třeba pravidelně sledovat a reagovat na příležitosti i propady.

SEO je běh, který má cíl, ale ne konec. Dobyté pozice je třeba hájit den co den.

Jak začít “dělat SEO”

Připravujete-li nový webový projekt, přizvěte do něj SEO analytika od samého počátku.

Už jsme řekli, že požadavky vyhledávačů na stránky kopírují požadavky skutečných návštěvníků — a vy přece o jejich zájem stojíte. SEO analytik by proto měl do podoby webu zásadně promluvit. Kategorizace zboží nebo návrh struktury webu se bez něj a jeho dat neobejde.

Pokud už web máte a chcete zlepšit návštěvnost či použitelnost, potřebujete kvalitní SEO audit. Ten změří vašemu webu IQ, tlak a cukr, odhalí slabá místa a navrhne kúru, která by ho měla postavit na nohy.

Co dělat, když klesá výkon nebo návštěvnost

Začít dělat SEO je vlastně velice jednoduché. Přivolejte dobrého a zkušeného SEO specialistu a svěřte se mu se svým plánem nebo problémem. Navrhne vám vhodnou strategii, nebo usoudí, že SEO ve vašem případě nemá smysl a doporučí jiná, výkonnější řešení.

Přivolat dobrého a zkušeného SEO specialistu